Nova škola, a nastava u dvije smjene
Proteklih dana se učiteljsko osoblje Osnovne škole Ljubo Babić upoznalo s nacrtima zgrade nove osnovne škole čija izgradnja počinje ovo ljeto. Iako se radi o modernom objektu za kojeg su namijenjena i značajna financijska sredstva i za kojeg se očekivalo da će poboljšati standard i kvalitetu školstva u Jastrebarskom, učitelji se slažu da nije tako. Na novoj školi niz je propusta na koje upozoravaju, a koji će se odraziti upravo na njih i njihove učenike.
Hodnici bez danjeg svjetla, premalo učionica, blagovaonica za samo stotinjak učenika, spojeni kabineti nastavnika, jedna zbornica na katu i jedna informatička učionica... Tako će izgledati nova osnovna škola u Jastrebarskom vrijedna 42 milijuna kuna. Što je još važnije, u novoj će se školi odvijati nastava u dvije smjene iako je Državnim pedagoškim standardom uvjetovana jednosmjenska nastava koja omogućuje bolju kvalitetu rada i koju su svi u Jaski očekivali.
U razgovoru s ravnateljicom jaskanske osmoljetke Sanjom Sertić doznali smo kako takvim nacrtima nove osnovne škole, koja će se graditi na Sajmištu, nisu zadovoljni učitelji niti školski odbor koji upozoravaju kako ta škola neće biti funkcionalna za one kojima je namijenjena.
Škola za dvije smjene
-Pred proljetne praznike arhitektica mi je poslala nacrte i iako se puno ne mogu mijenjati, zamolila me za sugestije. Uvidjela sam niz stvari koje ne valjaju, a kad sam nacrte pokazala profesorima svi su iznenađeni jer se mislilo da se škola gradi za jednu smjenu. Škola se gradi za dvije smjene što nije dobro – kaže ravnateljica Sertić.
Jednosmjenska nastava omogućila bi bolju organizaciju izvanškolskih aktivnosti, dopunske i dodatne nastave, koje bi postale lakše dostupne učenicima putnicima koji ih danas teško pohađaju zbog nepostojanja međumjesnog javnog prijevoza. Također, škola bi se nakon nastave mogla iznajmljivati za razne druge aktivnosti poput škole stranih jezika, raznih radionica te samim time grad bi dobio novi prostor za sadržaje. Ukratko, jednosmjenska nastava podiže kvalitetu rada obrazovne ustanove. Upravo takva nastava organizirat će se u staroj školi Ljubo Babić kad se izgradi nova škola, kaže ravnateljica, no u novoj za takvu nastavu, prema sadašnjim nacrtima, nema dovoljno prostora.
-Izgradnja škole je vrlo skupa, no još neće biti niti izgrađena, a već će biti premala. Što će se dogoditi ako kurikularnom reformom pređemo u 9-godišnje školovanje? U Jaski se sigurno u ovom stoljeću neće graditi treća osnovna škola. Ako dođe toliko najavljivani „baby boom“, a nova škola ima premali broj učionica i za dvosmjensku nastavu? Škola je premala. To je moje mišljenje koje podržavaju i učitelji koji su svakodnevno u školi i koji razumiju život i rad škole – tvrdi ravnateljica.
Na nacrtima koje nam je pokazala vidljivo je kako su u prizemlju nove škole predviđene samo četiri učionice za razrednu nastavu, što znači da se u jednoj smjeni može održavati nastava za samo po jedan razred generacije. Trenutno je u školi Ljubo Babić 14 takvih razreda. Učionice su predviđene za 24 učenika, dok pedagoški standard određuje 30 učenika po razredu, pa se ravnateljica s pravom pita gdje će se smjestiti ostatak učenika. Također upozorava kako je nacrtom predviđena vrlo mala blagovaonica za samo 106 učenika, što znači da će se za njih 550, koliko će ih pohađati školu, obroci morati organizirati čak 6 puta dnevno.
Prizemlje ukopano u zemlju
Ravnateljicu ponajviše zabrinjava sjeverna strana prizemlja zgrade, na nacrtu označena sivom bojom, što znači da je ukopana u zemlju, tako da cijeli hodnik razredne nastave i kabineta tehničkog osoblja neće imati danjeg svjetla.
-Sve ovo označeno sivim je ukopano u zemlju. Tu se nalaze hodnik i kabineti, a teren je ravan kao stol. Tu neće biti prozora niti danjeg svjetla. Gradimo „eko školu“, a cijeli dan će tu biti upaljeno svjetlo. Nije mi jasno – zabrinuto će ravnateljica.
Što se pak tiče predmetne nastave, njeno je odvijanje predviđeno na katu, u ukupno sedam učionica te samo jednoj informatičkoj učionici iako je najavljeno povećanje satnice informatičke nastave koja uskoro postaje obavezan predmet u školama. Nastava čak četiri predmeta (prirode, biologije, kemije i fizike) trebala bi se odvijati u istoj prostoriji, ni nastavnički kabineti nisu ništa bolje riješeni, a ne postoji ni posebna zbornica za razrednu nastavu, već samo jedna na katu, što će mlađoj djeci otežati da pronađu svog učitelja kad ga trebaju.
Na katu je ucrtana i natkrivena terasa namijenjena za nastavu u prirodi. Tih 175 kvadratnih metara, smatra ravnateljica Sertić, moglo se bolje upotrijebiti jer će spomenutu tresu zbog vremenskih uvjeta škola moći koristiti samo dva i pol mjeseca u godini.
Gdje će se odvijati nastava tjelesnog?
S druge pak strane, ono što ovim nacrtom nije predviđeno jest sportska dvorana ili bilo kakva prostorija za odvijanje nastave iz tjelesne i zdravstvene kulture. Iako se izgradnja dvorane najavljuje kao „druga faza“ još nije poznato kad će se ona realizirati pa se postavlja pitanje gdje će do tada školarci vježbati tjelesni.
-Ovdje se tjelesni nema nigdje za odvijati. Odvijat će se u dvorištu kad bude lijepo vrijeme. Ako se tu jedna učionica prenamijeni, nema ih dovoljno, a i po kvadraturi su premale za nastavu tjelesnog – smatra ravnateljica Sertić i dodaje da je na sve ove propuste upozoravala još 2012. godine kad je izrađen idejni projekt nove škole, no primjedbe nisu uvažene.
Na propuste su ukazali i učitelji OŠ Ljubo Babić. Profesor tjelesne i zdravstvene kulture Ratko Stojković uputio je i pismo svojim kolegama učiteljima i ravnateljici kako bi upozorio da se izgradnjom ovako skupe škole propušta prilika da se izgradi doista kvalitetna i funkcionalna ustanova kakvu se u Jaski dugo čeka i kakvu učitelji i školarci zaslužuju.
-Kako je cijena školske zgrade oko 40 milijuna kuna vjerujem da se je mogla napraviti značajno funkcionalnija i učenicima prilagođenija škola koja možda vizualno i ne bi bila toliko atraktivna, ali bi potencirala sve one druge stvari koje su učenicima neusporedivo važnije – ističe učitelj Stojković u svom pismu i dodaje:
- Kako se, barem deklarativno, svi zalažu za bolje i kvalitetnije školstvo smatram da bi napravili zločin ukoliko ne bi iskoristili priliku koja nam se u Gradu ukazala.
Skupa, a nefunkcionalna
Učitelji smatraju da se prilikom projektiranja nove škole nije obraćala pozornost na Pedagoški standard na način da se prostor maksimalno prilagodi zahtjevima učenika i učitelja, već se vodilo zadovoljenjem minimalnih uvjeta koje on propisuje, a naglasak je stavljen na estetski i koncepcijski dio kojeg smatraju upitnim s obzirom na postojeće urbanističko stanje okoliša gdje će biti škola.
Škola će, žale se učitelji, biti lijepa i moderna iz vana, ali skučena i nefunkcionalna iznutra. Učenici u našem gradu neće imati jednake uvjete školovanja, učenici u staroj polazit će školu u jednoj smjeni, a u novoj u dvije - upozorava predsjednik školskog odbora profesor Mario Samarin s čime se slaže i ravnateljica.
-Dugo čekamo školu i dugo se o njoj govori, ali bojim se što ona neće donijeti nekakvo očekivano poboljšanje. Poboljšat će se što će njenom izgradnjom stara škola ući u jednosmjensku nastavu, ondje će se dići kvaliteta nastave i broj izvannastavnih sadržaja te niz dodatnih aktivnosti. Izgradnjom nove škole će se poboljšati standard stare – kaže ravnateljica Sertić.
No to i dalje ostavlja otvorenim pitanje zašto se u Jaski gradi tako skupa škola s kojom struka nije zadovoljna. Jer svi se slažu u jednom: kad već Jaska dobiva najskuplju školu u županiji, neka to onda bude i najbolja škola – škola modernog izgleda, suvremeno opremljena i što je najvažnije funkcionalna, pa će i sredstva od 42 milijuna kuna, koliko je predviđeno za njezinu izgradnju, biti opravdana.